Saimme tehtäväksi monisteen, joka on täynnä kysymyksiä majoitusliikeiden yleisitä varaus- ja peruutusehdoista. Saimme myös monisteen, joka sisältää MaRan laatimat ohjeet. Tehtävä on siis tavallaan helppo; vastaukset löytyvät MaRan monisteesta (MaRa on lyhenne, joka tarkoittaa Matkailu- ja Ravintolapalvelujen liittoa).
1. Minkälaisissa varauksissa suositellaan käytettävän yleisiä huoneiden varaus- ja peruutusehtoja?
- Kun varauksen tekee yksittäinen henkilö, joka ei varaa majoitusta ryhmälle
- Kun varaus tapahtuu netissä suoraan majoitusliikkeen tai majoitusliikeketjun omien sivujen kautta
- Kun varaus koskee hotellia, motellia, hostellia, matkustajakotia tai leirintäaluetta (poikkeavat ehdot, jos majoitusliikkeen toiminnalle ominaista suuri sesonkivaihtelu)
2. Selvitä milloin varauksen katsotaan olevan vahvistettu.
- Kun varaus on vahvistettu suullisesti, kirjallisesti tai esim. sähköpostitse
3. Milloin on suositeltava saapumisaika?
- Keskipäivän jälkeen, eli 12.00 eteenpäin (majoitusliikkeellä voi olla poikkeava tuloaika)
- Huonetta varataan klo 18.00 asti (myöhemmästä saaumisesta on ilmoitettava)
4. Mitä varaustakuu merkitsee asiakkaalle ja hotellille?
- Varaustakuuta voi käyttää, jos omistaa kansainväisen luottokortin
- Varaustakuulla voidaan pitää huone varattuna klo 18.00 jälkeen ilman erillistä ilmoitusta
- Majoitusliike vaatii nimen, kortin numeron ja voimassaoloajan, osoitteen, puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen (kirjallisesti ja/tai suullisesti)
- Asiakas saa majoitusliikeen sijaintitiedot, nimen, huoneen hinnan veroineen, varausnumeron, peruutusehdot ja saapumatta jättämistä koskevan yhden vuorokauden hintaa veroineen vastaavan vastaavan veloituksen mahdollisuuden (kirjallisesti ja/tai suullisesti)
5. Mitä peruutusehdot sovit seuraavissa varauksissa:
- yhden hengen huone 15.-16.1.2016
- 10 kpl yhden hengen huonetta 15.-18.1.2016
Miten tilanne muuttuu, kun varaus on tehty matkailuhotelliin?
- Peruutus viimistään ennen 18.00 edeltävänä päivänä
- Useampaa yötä koskevan varauksen voi perua kustannuksitta 15 vuorokautta ennen varauksen alkamispäivää, jonka jälkeen veloitetaan 50 % varauksen arvosta (kun huonetta ei ole saatu myytyä edelleen) ja jos peruutus tapahtuu alle kaksi vuorokautta ennen eikä huoneita/huonetta saada myytyä edelleen, veloitetaan koko varauksen arvo
- Majoitusliikkeellä on aikeus käyttää näistä eroavia erityisehtoja jos erityisehtojen käyttö on perusteltavaa juhlapyhien, matkailuliikekohtaisten erityistapahtumien tai majotukseen liittyvien oheispalvelujen vuoksi (sisältäen myös ominaisen suuren sesonkivaihtelun)
6. Missä tilanteissa asiakkaalta voidaan periä majoitusvuorokauden hinta?
- Jos asiakas lähtee ennen sovittua ajankohtaa eikä hän ilmoita ennen klo 18.00 lähtöä edeltävänä päivänä
- Jos Varaustakuuta käyttänyt asiakas ei peruuta varausta ja jää saapumatta edellyttäen että huonetta ei saada myytyä edelleen
7. Hotelli on joutunut luovuttamaan asiakkaan huoneen toiselle asiakkaalle. Kello on 17.00 ja olet vastaanotossa kun asiakkaat saapuvat hotelliin. Miten toimit?
- Pahoittelen tapahtunutta. Mikäli hotellissa ei ole vapaana ollenkaan huoneita, varaan heille huoneen lähellä olevasta hotellista oman hotellin laskuun.
8. Kerro kolme esimerkkiä, milloin hotelli voi periä useamman vuorokauden hinnan majoituksesta.
- Kun asiakas ei peruuta varaustaan alle kaksi päivää ennen varauksen ensimmäistä päivää, eikä huonetta/huoneita saada myytyä uudelleen
- Kun asiakas lähtee hotellista ennen varauksen päättymistä eikä peruuta varaustaan, eikä huonetta/huoneita saada myytyä uudelleen
- Kun asiakas rikkoo hotellin järjestyssääntöjä ja hänet poistetaan majoitusliikkeestä ennen varauksen päättymistä
9. Mitkä tilanteet ovat force majeure-tapauksia?
- Force majeure tarkoittaa ylivoimaista estettä tai tapahtumaa, joka on sopimuksen osapuolista riippumatonta tai odottamatonta poikkeuksellista tapahtumaa, mikä estää sovitun velvollisuuden täyttämisen
- Kyseisen kriteerin täyttävät esim. vakava sairastuminen, vakava onnettomuus tai kuolema
- Kriteeri täyttyy, kun jokin force majeure osuu joko omalle kohdalle tai läheiselle
- Läheinen henkilö on avio- tai avopuoliso, lapsi, vanhempi, isovanhempi, appivanhempi, sisarus, lapsenlapsi tai matkakumppani
10. Missä tilanteissa hotelli on vastuussa asiakkaan omaisuudesta?
- Asiakas vastaa omista matkatavaroistaan ellei majoitusliike ole ottanut niitä säilytettäväksi
11. Missä tilanteissa perit asiakkaalta ennakkomaksun?
- Kun asiakas varaa huoneen kansainvälisellä luottokortilla
12. Mikä instanssi ratkoo asiakkaan ja majoitusliikkeen välisiä riitoja?
- Ensisijaisesti asiakas ja majoitusliike neuvottelevat keskenään erimielisyyksistä, jolloin asiakas voi pyytää apua kuluttajaoikeusneuvojalta
- Asiakas voi myös saattaa erimielisyyden Kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti