maanantai 26. lokakuuta 2015

Internetmarkkinoinnista | Lähteenä Ilkka Kauppisen haastattelu

Mikä olisi parempaa näin maanantaina, kuin suorittaa vihdoin 6.10 meille annettu etätehtävä liittyen internetmarkkinointiin matkailualalla. Käytin tämän tehtävän tekemiseen noin kolme tuntia, peräti ilman taukoja. Kyseessä on siis Ilkka Kauppisen haastattelu. Ilkka Kauppinen on internetmarkkinointiguru ja häntä haastatteli Teemu Kinnunen. Video on julkaistu YouTubessa 2013, mutta koska Suomi laahaa Kauppisen mukaan kaksi vuotta jäljessä muuta maailmaa internetmarkkinoinnin kannalta, se sopii tähän päivään kuin porkkana lumiukon nenäksi.

Pyrin vastaamaan mahdollisimman tarkasti ja toistan itseäni aika paljon, mutta ainakin keskityin koko videon ajan. Aivan, se piti vielä mainita, että oma Wordini venyi vastauksien takia yhdestä sivusta kolmeen, eli asiaa löytyy paljon. Toivon, että vastaukseni ovat tarpeeksi riittoisia, vaikkakin osasta tiedostan, että ne ovat vajaita. Onpahan kuitenkin tekstiä!

Tässä linkki haastatteluun.



1. Miksi matkailuyrittäjän kannattaa kiinnostua oman yrityksensä markkinoinnista internetissä?
  - Internetin avulla saavuttaa mm. ulkomaalaisia asiakkaita, jotka eivät muuten välttämättä saisi tietää yrityksestä. Se on myös kustannustehokas tapa markkinoida ja hyvin tehtynä erittäin hauskaa.

2. Mistä blogista löydät lisätieto matkailumarkkinoinnista? Mitä tietoa sieltä löydät?
  - Internet-markkinointi-matkailua: http://matkailumarkkinointi.blogspot.fi/
Sieltä löytää tietoa internetmarkkinoinnista, matkailusta, sosiaalisesta mediasta ja brändäyksestä.

3. Mitkä ovat suomalaisten hyviä ja huonoja puolia internet-markkinoinnin käytössä ja kehittämisessä?
 - Suomi on aikaisemmin ollut n. 2 vuotta muuta maailmaa jäljessä, mutta pikkuhiljaa matkailuyrityksiin tai -alueille on palkattu ihmisiä, jotka keskittyvät puhtaasti sähköiseen markkinointiin. MEKin (matkailun edistämiskeskus) Twitter-tili on markkinoinnissa kuulemma paras. Parannettavaa tosin löytyy. Hyvä tuote ei myy itse itseään, vaan sitä pitää myös tuoda esiin. Lisäksi markkinointi on investointi, johon pitää kuluttaa aikaa ja rahaa. Tosin sen pitää myös tuottaa tuplasti takaisin, tai se ei kannata. Suomalaiset ovat myös laiskoja opettelemaan uutta. Hakukoneita (esim. Google, Yahoo) ei ole otettu tarpeeksi huomioon; suurin osa löytää yrityksen netistä hakukoneiden avulla. Lisäksi verkkosivut, joille asiakkaat päätyvät, ei ole kohderyhmälle mieluisia, eli niitä on esim. vaikea käyttää tai niissä on paljon kaikkea turhaa. Suomalaiset eivät myöskään osaa sitouttaa asiakkaitaan kun nämä ovat käyneet, vaan otetaan heti seuraava tilalle, vaikka jokaisella yrityksellä pitäisi olla vähintään yksi asia, ”porkkana”, jolla sitoutetaan asiakas tulemaan uudelleen kunnes hän on vakiasiakas. Suomalaiset ovat myös huonoja tuottamaan asioita internettiin, esim. olemattomat ATK-taidot.

4. Miten Suomen matkailumarkkinointi eroaa muiden pohjoismaiden matkailumarkkinoinnista?
 - Muissa pohjoismaissa kansainväliseen matkailuun panostaminen on toista luokkaa. Toisin kuin Suomessa, jossa vähennetään markkinointien rahoituksia, muut pohjoismaat laittavat enemmän rahaa markkinointiin kiinni. Muissa pohjoismaissa on myös paljon pk-yrityksiä, joiden laatutaso vaihtelee runsaasti.

5. Mitä hyvää Matkailun edistämiskeskus on tehnyt some-markkinoinnissa?
 - Matkailun edistämiskeskuksen (MEK) Twitter-tili on paras internetmarkkinoinnissa.

6. Mitä tarkoittaa hakukoneoptimointi?
 - Hakukoneoptimointi eli trafiikki tarkoittaa sitä, että saat verkkosivuillesi haluamasi ihmiset eli kohderyhmäsi hakukoneen (esim. Google, Yahoo) kautta. Millä ja kuinka monilla eri hakusanoilla he voivat löytää verkkosivusi, onko sivusi vain suomenkieliset vai onko niitä mahdollista selata vaikka englanniksi yms. Hakukoneoptimoinnilla halutaan myös saada hakukoneet ”rakastamaan” verkkosivuasi. Sitä voi edistää joko perehtymällä itse aiheeseen, harjoittelemalla sitä ja alkaa tosissaan keskittymään siihen tai ostamalla palvelun ammattilaiselta.

7. Mitkä kaksi asiaa ovat esteinä yritysten hakukoneoptimointiin panostamiselle?
 - Pelätään laskua, eli mieluummin tehdään kuukausi huonoin tuloksin kuin maksetaan tonni ulkopuoliselle, eli palkkaa ei nähdä yhtä suurena kustannuksena kuin laskua. Mutta toisaalta Suomalaiset ammattilaiset tekevät homman luokattomasti joko asiakaspalvelussa tai asiakkaiden kanssa viestinnässä.

8. Mitä on konversio?
 - Konversiolla tarkoitetaan verkkosivujen myyntitehokkuutta.

9. Miten konversiota eli verkkosivujen tehokkuutta edistetään?
 - Ensin määritellään kohderyhmä ja sen jälkeen tehdään heille verkkosivut, jotka ovat heille mieluisat. Esim. verkkosivuilla kohdennus yritysmyyntiin, kun taas Facebook-sivut lapsiperheille ja äideille. Kohdentaminen on hyvin tärkeää. Konversion edistämistä auttaa verkkosivujen luotettavuuden lisääminen.

10. Millä keinoilla verkkosivujen luotettavuutta voi lisätä?
 - Yleensä verkkosivuja katsotaan skeptisesti (varsinkin vieraan maan yrityksen verkkosivuja). Luottamusta voidaan lisätä esim. toisten asiakkaiden kokemuksilla, erityisesti positiivisilla sellaisilla. Helposti käytettävät verkkosivut lisäävät myös luotettavuutta, samoin ajanmukaiset tekstit ja hyvät kuvat. Yleensä kotimaiset verkkosivut nauttivat jo tietynlaisesta perusluottamuksesta.

11. Miten asiakkaat voidaan sitouttaa verkkosivujen käyttäjiksi?
 - Hyvällä sisällöllä, jota asiakas voi saada esim. sähköpostilla, Facebookista, Youtubesta, blogista jne. Asiakkaan pitää saada kosketus yritykseen, jonka jälkeen hän saa itselle sopivaa ja mielenkiintoista sisältöä, joka jää hänen mieleensä.

12. Kuinka monella sivustolla asiakas käy ennen matkapäätöksen tekemistä?
 - Keskimäärin asiakas käy 14 eri sivustolla.

13. Kuinka monta kertaa asiakas käy sillä sivustolla, jolta hän ostaa?
 - Asiakas käy noin 3-4 kertaa.

14. Mikä on Tripadvisor ja mikä merkitys sillä on sitouttamisessa?
 - Asiakkaan päätökseen vaikuttavat eri sivuilla olevat muiden asiakkaiden kommentit ja arvostelusivut kuten Tripadvisor.com, jossa jaetaan omia kokemuksia ja ajatuksia erilaisista matkakohteista. Positiivinen palaute edistää asiattaan sitouttamista.

15. Mikä on yritykselle erityisen tärkeää sitouttamisessa?
 - Sitouttaminen onnistuu, jos asiakas kokee sivuston luotettavaksi mm. suosittelujen perusteella, eli ns. kolmansien osapuolten ja yrityksien suositukset vaikuttavat merkittävästi. Aina ei tarvitse pommittaa valmiiksi kiinnostunutta asiakasta mainoksilla. Yritysasiakkaat toimivat eri tavalla, kuin kuluttajat, mutta he käyvät silti samoilla sivuilla ja lopulta sieltäkin henkilö tekee ostopäätöksen.

16. Millaisia haasteita on suomalaisilla matkailualan yrityksillä sisällön tuottamisessa?
 - Kirjoittaminen on yleensä kompastuskivi, koska se ei välttämättä ole luonteva tapa ilmaista itseään. Videoblogin pitäminen vaatii myös paljon, esim. kameran käyttöä, editointia ja vaikkapa YouTubee laittamista. Kuvien laittaminen vaatii hyviä otoksia. Pahin on kuitenkin se, ettei aina haluta laittaa itseään likoon. Lopulta kiinnostus yritykseen lopahtaa, koska se ei vain kiinnosta asiakasta.

17. Miksi matkailuyrityksen kannattaisi pitää blogia? Mitä vaihtoehtoja Kauppinen mainitsee sisällön tuottamisessa blogiin?
 - Jatkuva mielenkiintoisten asioiden, palveluiden ja tarinoiden jakaminen pitää mielenkiintoa yllä, mikä saa asiakkaan käymään säännöllisesti sivuilla. Säännöllinen sivustoilla käyminen voi saada asiakkaan innostumaan matkustamisesta kohteeseen ja seuraamaan matkan jälkeenkin sivuja, jolloin hän saattaa palata vaikka seuraavana vuonna uudelleen tai kertoa kavereilleen yrityksestäsi. Hyvillä blogiteksteillä saa asiakkaat hakukoneiden kautta vierailemaan ja mahdollisesti jäämään sivuillesi. Sisältöä voi tuottaa tekstillä, kuvilla ja videoilla.

18. Mitä esimerkkitapauksia Kauppinen mainitsee, joissa suomalainen matkailualan yrittäjä on noussut verkkomarkkinoinnissa uudelle tasolle?
 a) Rantalan lomamökit (rantalanlomamokit.com) päätti muuttaa kohderyhmäänsä koiraihmisiin, jotka ovat hyvin maksukykyisiä asiakkaita. He muokkasivat sivujaan ja mökkejään koiraihmisille sopivaksi.
 b) Laplands Safari konversiota hakemalla muutti verkkokauppaansa testaamalla ja kehittämällä onnistuneesti, vaikka aiemmin ei uskottu että ohjelmapalveluja voitaisiin myydä verkon välityksellä.
 c) Tervalepikön torppien Taina ansaitsee myös maininnan, koska hän lähti nollalukemista internetmarkkinointiin tietoon ja taitoon viitaten, ja on nyt menestynyt markkinoinnissaan. 

 Lopuksi vielä tyytyväinen ja väsynyt bloggaaja urhean villitiikerin kanssa. Kissaakin kiinnostaa! :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti