Pyrin vastaamaan mahdollisimman tarkasti ja toistan itseäni aika paljon, mutta ainakin keskityin koko videon ajan. Aivan, se piti vielä mainita, että oma Wordini venyi vastauksien takia yhdestä sivusta kolmeen, eli asiaa löytyy paljon. Toivon, että vastaukseni ovat tarpeeksi riittoisia, vaikkakin osasta tiedostan, että ne ovat vajaita. Onpahan kuitenkin tekstiä!
Tässä linkki haastatteluun.
1. Miksi matkailuyrittäjän kannattaa kiinnostua oman
yrityksensä markkinoinnista internetissä?
- Internetin avulla saavuttaa mm. ulkomaalaisia asiakkaita,
jotka eivät muuten välttämättä saisi tietää yrityksestä. Se on myös
kustannustehokas tapa markkinoida ja hyvin tehtynä erittäin hauskaa.
2. Mistä blogista löydät lisätieto matkailumarkkinoinnista?
Mitä tietoa sieltä löydät?
- Internet-markkinointi-matkailua: http://matkailumarkkinointi.blogspot.fi/
Sieltä löytää tietoa internetmarkkinoinnista, matkailusta,
sosiaalisesta mediasta ja brändäyksestä.
3. Mitkä ovat suomalaisten hyviä ja huonoja puolia
internet-markkinoinnin käytössä ja kehittämisessä?
- Suomi on aikaisemmin ollut n. 2 vuotta muuta maailmaa
jäljessä, mutta pikkuhiljaa matkailuyrityksiin tai -alueille on palkattu
ihmisiä, jotka keskittyvät puhtaasti sähköiseen markkinointiin. MEKin (matkailun
edistämiskeskus) Twitter-tili on markkinoinnissa kuulemma paras. Parannettavaa
tosin löytyy. Hyvä tuote ei myy itse itseään, vaan sitä pitää myös tuoda esiin.
Lisäksi markkinointi on investointi, johon pitää kuluttaa aikaa ja rahaa. Tosin
sen pitää myös tuottaa tuplasti takaisin, tai se ei kannata. Suomalaiset ovat
myös laiskoja opettelemaan uutta. Hakukoneita (esim. Google, Yahoo) ei ole
otettu tarpeeksi huomioon; suurin osa löytää yrityksen netistä hakukoneiden
avulla. Lisäksi verkkosivut, joille asiakkaat päätyvät, ei ole kohderyhmälle
mieluisia, eli niitä on esim. vaikea käyttää tai niissä on paljon kaikkea
turhaa. Suomalaiset eivät myöskään osaa sitouttaa asiakkaitaan kun nämä ovat
käyneet, vaan otetaan heti seuraava tilalle, vaikka jokaisella yrityksellä
pitäisi olla vähintään yksi asia, ”porkkana”, jolla sitoutetaan asiakas
tulemaan uudelleen kunnes hän on vakiasiakas. Suomalaiset ovat myös huonoja
tuottamaan asioita internettiin, esim. olemattomat ATK-taidot.
4. Miten Suomen matkailumarkkinointi eroaa muiden
pohjoismaiden matkailumarkkinoinnista?
- Muissa pohjoismaissa kansainväliseen matkailuun panostaminen
on toista luokkaa. Toisin kuin Suomessa, jossa vähennetään markkinointien
rahoituksia, muut pohjoismaat laittavat enemmän rahaa markkinointiin kiinni.
Muissa pohjoismaissa on myös paljon pk-yrityksiä, joiden laatutaso vaihtelee
runsaasti.
5. Mitä hyvää Matkailun edistämiskeskus on tehnyt
some-markkinoinnissa?
- Matkailun edistämiskeskuksen (MEK) Twitter-tili on paras internetmarkkinoinnissa.
6. Mitä tarkoittaa hakukoneoptimointi?
- Hakukoneoptimointi eli trafiikki tarkoittaa sitä, että saat
verkkosivuillesi haluamasi ihmiset eli kohderyhmäsi hakukoneen (esim. Google,
Yahoo) kautta. Millä ja kuinka monilla eri hakusanoilla he voivat löytää
verkkosivusi, onko sivusi vain suomenkieliset vai onko niitä mahdollista selata
vaikka englanniksi yms. Hakukoneoptimoinnilla halutaan myös saada hakukoneet ”rakastamaan”
verkkosivuasi. Sitä voi edistää joko perehtymällä itse aiheeseen, harjoittelemalla
sitä ja alkaa tosissaan keskittymään siihen tai ostamalla palvelun
ammattilaiselta.
7. Mitkä kaksi asiaa ovat esteinä yritysten
hakukoneoptimointiin panostamiselle?
- Pelätään laskua, eli mieluummin tehdään kuukausi huonoin
tuloksin kuin maksetaan tonni ulkopuoliselle, eli palkkaa ei nähdä yhtä suurena
kustannuksena kuin laskua. Mutta toisaalta Suomalaiset ammattilaiset tekevät
homman luokattomasti joko asiakaspalvelussa tai asiakkaiden kanssa viestinnässä.
8. Mitä on konversio?
- Konversiolla tarkoitetaan verkkosivujen myyntitehokkuutta.
9. Miten konversiota eli verkkosivujen tehokkuutta
edistetään?
- Ensin määritellään kohderyhmä ja sen jälkeen tehdään heille
verkkosivut, jotka ovat heille mieluisat. Esim. verkkosivuilla kohdennus
yritysmyyntiin, kun taas Facebook-sivut lapsiperheille ja äideille.
Kohdentaminen on hyvin tärkeää. Konversion edistämistä auttaa verkkosivujen
luotettavuuden lisääminen.
10. Millä keinoilla verkkosivujen luotettavuutta voi lisätä?
- Yleensä verkkosivuja katsotaan skeptisesti (varsinkin
vieraan maan yrityksen verkkosivuja). Luottamusta voidaan lisätä esim. toisten
asiakkaiden kokemuksilla, erityisesti positiivisilla sellaisilla. Helposti
käytettävät verkkosivut lisäävät myös luotettavuutta, samoin ajanmukaiset
tekstit ja hyvät kuvat. Yleensä kotimaiset verkkosivut nauttivat jo
tietynlaisesta perusluottamuksesta.
11. Miten asiakkaat voidaan sitouttaa verkkosivujen
käyttäjiksi?
- Hyvällä sisällöllä, jota asiakas voi saada esim.
sähköpostilla, Facebookista, Youtubesta, blogista jne. Asiakkaan pitää saada kosketus
yritykseen, jonka jälkeen hän saa itselle sopivaa ja mielenkiintoista sisältöä,
joka jää hänen mieleensä.
12. Kuinka monella sivustolla asiakas käy ennen
matkapäätöksen tekemistä?
- Keskimäärin asiakas käy 14 eri sivustolla.
13. Kuinka monta kertaa asiakas käy sillä sivustolla, jolta
hän ostaa?
- Asiakas käy noin 3-4 kertaa.
14. Mikä on Tripadvisor ja mikä merkitys sillä on
sitouttamisessa?
- Asiakkaan päätökseen vaikuttavat eri sivuilla olevat muiden
asiakkaiden kommentit ja arvostelusivut kuten Tripadvisor.com, jossa jaetaan
omia kokemuksia ja ajatuksia erilaisista matkakohteista. Positiivinen palaute
edistää asiattaan sitouttamista.
15. Mikä on yritykselle erityisen tärkeää sitouttamisessa?
- Sitouttaminen onnistuu, jos asiakas kokee sivuston
luotettavaksi mm. suosittelujen perusteella, eli ns. kolmansien osapuolten ja
yrityksien suositukset vaikuttavat merkittävästi. Aina ei tarvitse pommittaa
valmiiksi kiinnostunutta asiakasta mainoksilla. Yritysasiakkaat toimivat eri
tavalla, kuin kuluttajat, mutta he käyvät silti samoilla sivuilla ja lopulta
sieltäkin henkilö tekee ostopäätöksen.
16. Millaisia haasteita on suomalaisilla matkailualan
yrityksillä sisällön tuottamisessa?
- Kirjoittaminen on yleensä kompastuskivi, koska se ei
välttämättä ole luonteva tapa ilmaista itseään. Videoblogin pitäminen vaatii
myös paljon, esim. kameran käyttöä, editointia ja vaikkapa YouTubee laittamista.
Kuvien laittaminen vaatii hyviä otoksia. Pahin on kuitenkin se, ettei aina
haluta laittaa itseään likoon. Lopulta kiinnostus yritykseen lopahtaa, koska se
ei vain kiinnosta asiakasta.
17. Miksi matkailuyrityksen kannattaisi pitää blogia? Mitä
vaihtoehtoja Kauppinen mainitsee sisällön tuottamisessa blogiin?
- Jatkuva mielenkiintoisten asioiden, palveluiden ja
tarinoiden jakaminen pitää mielenkiintoa yllä, mikä saa asiakkaan käymään
säännöllisesti sivuilla. Säännöllinen sivustoilla käyminen voi saada asiakkaan
innostumaan matkustamisesta kohteeseen ja seuraamaan matkan jälkeenkin sivuja,
jolloin hän saattaa palata vaikka seuraavana vuonna uudelleen tai kertoa
kavereilleen yrityksestäsi. Hyvillä blogiteksteillä saa asiakkaat hakukoneiden
kautta vierailemaan ja mahdollisesti jäämään sivuillesi. Sisältöä voi tuottaa
tekstillä, kuvilla ja videoilla.
18. Mitä esimerkkitapauksia Kauppinen mainitsee, joissa
suomalainen matkailualan yrittäjä on noussut verkkomarkkinoinnissa uudelle
tasolle?
a) Rantalan lomamökit (rantalanlomamokit.com) päätti muuttaa
kohderyhmäänsä koiraihmisiin, jotka ovat hyvin maksukykyisiä asiakkaita. He
muokkasivat sivujaan ja mökkejään koiraihmisille sopivaksi.
b) Laplands Safari konversiota hakemalla muutti verkkokauppaansa
testaamalla ja kehittämällä onnistuneesti, vaikka aiemmin ei uskottu että
ohjelmapalveluja voitaisiin myydä verkon välityksellä.
c) Tervalepikön torppien Taina ansaitsee myös maininnan, koska
hän lähti nollalukemista internetmarkkinointiin tietoon ja taitoon viitaten, ja
on nyt menestynyt markkinoinnissaan.
Lopuksi vielä tyytyväinen ja väsynyt bloggaaja urhean villitiikerin kanssa. Kissaakin kiinnostaa! :D |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti