torstai 7. tammikuuta 2016

Haamuasiointi

Meillä oli tehtävänä käydä eri liikkeissä kolmen hengen porukoissa arvioimassa asiakaspalvelua. Itse olin kotona kuumeessa, joten jäi omalta osalta välistä. Mutta voisin avata termiä. Minun oli tarkoitus asioida Alkossa ja saada myyjä myymään minulle tietyn alkoholipitoisen jälkiruokaviinin, jonka olin katsonut edellisenä päivänä Alkon omilta sivuilta.

Haamuasiakas on yrityksen palkkaama henkilö, joka tulee arvioimaan asiakaspalvelijoiden taitoja ja asiakaspalvelukykyjä. Lisäksi myyjän tuotetietämys ja tyyli tulee selville spontaanilla tavalla. Mm. Gigantissa tätä harrastetaan suhteellisen usein.

Haamuasiakas on toimiva juttu, joka antaa realistisen kuvan paikan asiakaspalvelutasosta. Omasta mielestäni en olisi kovin iloinen, jos myisin haamuasiakkaalle, sillä tämänhetkisessä työssäni en varsinaisesti edes saa myydä, sillä se on baarialalla laitonta. Suosittelu ja ehdottaminen on eri asia, mutta välillä niitä on mahdotonta erottaa varsinaisesta myymisestä.

Haamuasiakas mahdollisesti äänittää asiakaspalvelutilanteen, huomioi pienetkin asiat ja pyrkii siten arvioimaan täysin puolueettomana henkilönä yrityksen myyntipalvelua. Esimerkiksi isot ketjut hyötyvät todella paljon, kun voivat palkata kolmannen osapuolen tutkimaan heidät myyjiään täysin heidän arvaamattaan.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti